Projekbeskrivelse
Magasin
INDBLIK I LØSNING AF UDVALGT TRYKT H3 PROJEKT
Opgave
Fik til opgave at lave et fiktivt magasin udkast, ud af noget udleveret materiale, som min AD’er har givet mig. Ydermere skulle jeg finde på et nyt navn og logo, som var det et helt nyt magasin.
Målgruppe:
Magasinet henvender sig til logistik og transport branchen.
Udvalgte kernefagligheder
Grafisk design
Typografi & ombrydning
Grafik & billeder
Løsning
Opsætning:
A4 højformat. 2-spaltet.
Ombrudt med grundlinjenet over 20 sider (skal kunne deles med 4, pga. trykningen). I alt 5 stk. trykark i A3 overstørrelse, som beskæres og falses til 2-siders opslag, på begge sider af arket. Sidetallene er lavet på mine masterpages som et preset.
Konceptudvikling
Logo: Magasinet er navngivet udfra at passe til indholdet/branchen. Miles er sprunget ud af en mellemting af mit navn (Emil) bagfra og den engelske måle enhed, mil. Logoet er designet kvadratisk, så det er praktisk ved crossmedia og beholder en genkendelighed.
Layout: Komponeret udfra de 4 designparametre. Bygget op omkring udleveret materiale, heraf forsøgt at holde et ‘clean look’, samtidig med at bryde de stramme linjer – med fritlægninger, figursats, citater, faktabokse og billeder ud over kant.
Farvevalg: Gennemgående rød tråd med 2 primære farver. Dog taget et visuelt valg, ved tema/artikel med match udfra billedmateriale. Primær farverne er valgt udfra: Blå-grå som den rolige/seriøse. Hvor den gule er valgt som en komplimentærfarve og giver en frisk kontrast. Man ser ofte at sikkerhedsveste og arbejdsmaskiner etc. er gule.
Fontvalg:
Museo er brugt som display/rubrik font, for at give et modspil til brødteksten og skabe lidt liv. Brødteksten er en Roboto, for at holde det simpelt, enkelt og en god læsbarhed.
Navigering: Delt op i overordnede temaer/artikler, så navigeringen har forskellige tilpasset farver, på de fartstribe lign. firkanter i toppen. Det giver et overskueligt overblik, mellem start og slut i de mange artikler. Brugt billeder ved indholdsfortegnelse, som et visuelt overblik.
Den praktiske del
Opstart:
Researche og idé generere. Tegne skitser. Udvikle forslag på logo/navn og layout udfra dette.
Programvalg:
InDesign til brochure opsætning. Photoshop til farvejustering/beskæring/fritlægning af billeder. Brugt en special hair-brush bagefter fritlægning af hår. Illustrator til logo fremstilling. Acrobat til korrektur og fejlfinding/overblik + tjek af tryk fil til slut.
Kvalitetssikring:
Designet i CMYK-farverum med masterpages, dok. bleed og baseline grid. 20 sider (gå op med 4 ved udskydningen).
PDF eksport indstillinger:
Taget aktiv stilling til outputtets farveprofil, udksydning i enkeltsider, skæremærker og bleeds.
Pdf kontrol:
Tjekket profil, fejl og sidste korrektur inden print i Acrobat.
Planlægning:
Har haft sat delmål og deadlines.
Billeder:
PPI str. og RGB profil tjekket ved indsættelse i dok. (pga. hensyn til papirkvalitet og dobbelt profilering ved PDF eksportering).
Færdigbehandling:
Magasinet bliver digital printet (4+4), og jeg har ikke taget valg om papirkvalitet og vægt.
InDesign
Photoshop
Illustrator
Acrobat
Resultat
Jeg er godt tilfreds med resultatet, da det opfylder mine forventninger og krav til opgaven.
Brug for en snak?
HAR DU EN IDÈ ELLER UDFORDRING JEG SKAL HJÆLPE MED?